Ukončení projektu "Okna vědy dokořán"


Datum realizace: 5.3.2014 – 31.7.2015

Partneři projektu:

  • Soukromá základní škola, spol. s r.o.
  • Základní škola Orlová - Lutyně K. Dvořáčka 1230 okres Karviná, příspěvková organizace
  • Wichterlovo gymnázium, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
  • Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace

Cíle projektu:

  • Vzdělávání směřující k zajištění lidských zdrojů v oblasti komunikace, popularizace a propagace vědy (mj. prostřednictvím cyklu Setkání s osobností – Dr. Dmitry Filatov z univerzity v Oxfordu, prof. Chris Howe z Univerzity Cambridge, Dr. Barbora Kamrlová, matematička z Univerzity v Bratislavě, prof. Oliver Korup z Univerzity v Postupimi, prof. James K. Min z USA, studijní pobyty/stáže –účast na konferenci Euroscience Open Forum v dánské Kodani, 2 stáže ve Science Netzwerk Centru v rakouské Vídni, stáže studentů - Mgr. Jana Štefelová - Dübendorf ve Švýcarsku, Mgr. Monika Chudaničová - Daresbury ve Velké Británii, Mgr. Eva Tenzin - Tartu v Estonsku a Londýn ve Velké Británii, Mgr. Michaela Uchočová - Vilnius v Litvě, Mgr. Jan Fric, Stockholm ve Švédsku)
  • vytvoření sítě metodiků na všech stupních škol včetně tvorby metodických materiálů, tj. přenos poznatků na vertikální úrovni
    • Do projektu bylo zapojeno 14 metodiků z partnerských škol (ZŠ a SŠ) a 6 metodiků z Ostravské univerzity.
    • Celkově bylo vytvořeno 20 metodik pro jednotlivé přírodovědné obory (matematika, fyzika, chemie, biologie, geografie, informatika), např. Úvod do algoritmizace a programování pro děti, Matematika pro každý den, Objevy a vynálezy v přírodopise na základní škole, Geopolitika a geokultura ve vybraných regionech pro ZŠ, Cesty moderní fyziky na VŠ, Okénko prvouky dokořán.
  • transfer vědomostí a zkušeností v horizontální rovině směrem: metodici (ambasadoři) z řad pedagogických pracovníků ZŠ/SŠ - učitelé ZŠ/SŠ - žáci ZŠ/SŠ
    • Během projektu probíhaly exkurze žáků partnerských škol na vyšší stupeň školy a exkurze na odborná pracoviště Ostravské univerzity.
  • návaznost na výstupy projektů OPVK (pokračování v aktivitách propagujících a popularizujících vědu, podpora a rozvoj systematické práce se žáky ZŠ a SŠ v oblasti seznamování s VaV)
    • V rámci KA2 probíhaly popularizační akce. Jednalo se o velké akce, kterých se zúčastnily stovky účastníků (Přírodní vědy na Hradě, Noc vědců, Okénko Přírody), i o menší akce (popularizační přednášky z různých oborů, semináře z fyziky nebo chemie apod.)
  • vybavení dvou experimentálních pracovišť na půdě Pedagogické fakulty sloužící budoucím učitelům PdF, pedagogům ZŠ/SŠ a zájemcům o VaV (vybrané skupiny žáků ZŠ/SŠ), přírodovědných a technických oborů
    • V rámci KA4 byly vybaveny 2 laboratoře. Do první laboratoře byly pořízeny mikroskopy, tvrdoměr, dílenské skříně a vyučovací pomůcky. Druhá laboratoř byla vybavena měřícími sadami a roboty Lego Mindstorms.

Projekt byl rozdělen na 4 klíčové aktivity:

  • KA1 Další vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v oblasti popularizace, komunikace a šíření výsledků VaV do praxe. (vedoucí KA1: Mgr. Monika Šumberová)
  • KA2 Aktivity směřující k popularizaci výzkumu a vývoje a jeho výsledků pro společnost (vedoucí KA2: RNDr. Petra Konečná, Ph.D.)
  • KA3 Vytvoření sítě metodiků - ambasadorů výsledků výzkumu a vývoje - podpora systematické práce se studenty a žáky v oblasti seznamování se s VaV (vedoucí KA3: doc. Mgr. Roman Maršálek, Ph.D.)
  • KA4 Spolupráce základních škol s PdF a PřF OU v oblasti výuky technologií s využitím experimentálního pracoviště (vedoucí KA4: Mgr. Václav Tvarůžka, Ph.D.)

Obsah projektu byl velice aktuální, neboť všechny realizované aktivity směřovaly k cílené podpoře oblastí přírodovědného a technického vzdělávání. O řadě aktivit bylo informováno v rámci Aktualit PřF na jejím webu.

Závěrečná konference projektu se uskutečnila 26.6.1015 – členové řídícího týmu projektu včetně vedoucích klíčových aktivit prezentovali velmi zajímavé výstupy projektui – uveďme alespoň některé z nich: autorské texty, výukové plakáty, výukové filmy. Během realizace projektu bylo podpořeno téměř 4800 osob. Mezi podpořené osoby patřili žáci ZŠ a SŠ, studenti VŠ, pedagogové ZŠ a SŠ, akademičtí i neakademičtí pracovníci VŠ a externí studenti doktorského studia.

Nahoru...