Projekt Další vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů
Využití multimediálních vzdělávacích objektů v přírodovědných předmětech
Modul A: Počítačem podporované experimenty
- Forma výuky: kombinovaná, 40 hodin
Prezenční výuka – 24 hodin (6x4)
Anotace modulu A Počítačem podporované experimenty:
Modul Počítačem podporované experimenty pro učitele základních a středních škol je zaměřen na osvojování vědomostí a získání dovedností při návrhu a provádění počítačem podporovaných
přírodovědných experimentů. Účastníci modulu se seznámí s měřicím systémem, s hardwarem a softwarem, s různými čidly pro měření fyzikálních, biologických a chemických veličin. Na připravených
typových úlohách si účastníci ověří práci s měřicím systémem a naučí se tvořit vlastní úlohy. Součástí modulu je i tvorba a zpracování fotografií a měření z videozáznamu. Data získaná
měřením z reálné situace mohou sloužit pro návrh matematického modelu a vytvoření simulace. Činnosti účastníků kurzu slouží k přípravě žákovských počítačem podporovaným experimentů, navrhování
modelů a využívání simulací pro aktivizaci žáků při výuce. Úlohy jsou tvořeny se zřetelem na RVP a ŠVP a jako integrující prvek mezipředmětových vztahů jsou zařazeny úlohy s environmentální
tematikou. Účastníci završí modul vytvořením pracovního listu počítačem podporovaného experimentu pro žáky a pracovním listem pro učitele i s očekávanými výstupy.
Obsah modulu A Počítačem podporované experimenty:
- Úvod k celému modulu
- Seznámení s měřicím systémem, seznámení s hardwarem a softwarem, měření teploty
- Vlastnosti čidel, kalibrace čidel, příklad na čidle teploty, připravené typové úlohy
- Fotografování, natáčení videa, měření z videozáznamu
- Modelování a simulace
- Tvorba modelu na základě reálné situace
- Funkce modelu a simulace pro aktivizaci žáků
- Tvorba a využití žákovských úloh – přesný návod, problémové úlohy, badatelské úlohy
- Návrh a zpracování počítačem podporované experimentální úlohy pro žáky s využitím měřicího systému
Distanční výuka – 16 hodin
- Problematika počítačem podporovaných experimentů
- Vzdálený experiment
- Návrh počítačem podporované experimentální úlohy s environmentální tematikou a vazbou na RVP popř. ŠVP
Výstupy modulu A:
- Pracovní list pro žáka pro počítačem podporovanou experimentální úlohu
- Pracovní list pro učitele pro počítačem podporovanou experimentální úlohu s očekávanými výsledky měření a doporučeními pro provádění úlohy s žáky.
Modul B: Tvorba a využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů
- Forma výuky: kombinovaná, 30 hodin
Prezenční výuka – 12 hodin (3x4)
Anotace modulu B Tvorba a využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů:
Modul B Tvorba a využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů je určen pro učitele základních i středních škol, kteří mají základní znalost práce s počítačem.
Účastníci modulu se seznámí s vyhledávání a hodnocení MMVO, s hodnocením MMOV z hlediska použitelnosti ve výuce se zaměřením na aktivity žáka. Zároveň se účastníci modulu obeznámí s badatelskými
metodami a jejich zařazením do výuky. Účastníci modulu se naučí kritéria hodnocení výukového procesu s využitím MMOV ve vyučovacích hodinách.
Obsah modulu B Tvorba a využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů:
- Vyhledávání a hodnocení MMVO
- Vyhledávání z hlediska metadat – validní zdroje, úložiště pomůcek (knihovny MMVO)
- Hodnocení MMVO z hlediska použitelnosti ve výuce se zaměřením na aktivity žáka (DOMINO objekt: Dynamický, Originální, Motivující, Inovativní, Názorný, Otevřený)
- Optimalizace vzdělávacího procesu
- Strategie výuky se zaměřením na aktivity žáka – badatelské metody
- Tvorba scénářů vyučovacích hodin se začleněním připravených MMVO v Modulu B po oborech fyzika, chemie, biologie a geografie
- Kritéria hodnocení výukového procesu s využitím MMVO ve vyučovacích hodinách
- Podle typu vyučovací hodiny
- Podle aktivit žáků
- Z hlediska časových snímků vyučovací hodiny
- Vyhodnocování připravených a realizovaných scénářů vyučovacích hodin v rámci Modulu C podle jednotlivých kritérií hodnocení výukového procesu
Distanční výuka: 18 hodin
Návrhy optimalizace využití MMVO na základě vlastní činnosti učitele po oborech
Výstupy modulu B:
- Scénáře vyučovacích hodin vyžitím MMVO daného oboru
- Videozáznam libovolné vyučovací hodiny zaměření na aktivity žáka s využitím MMVO nebo bez využití MMVO
Aktualizace: 21. 05. 2009