Ostravská univerzita v Ostravě
Dvořákova 7
701 03 Ostrava
Modul A Počítačem podporované experimenty pro učitele základních a středních škol je zaměřen na osvojování vědomostí a získání dovedností při návrhu a provádění počítačem podporovaných přírodovědných experimentů. Účastníci kurzu se seznámí s měřicím systémem, s hardwarem a softwarem, s různými čidly pro měření fyzikálních, biologických a chemických veličin. Na připravených typových úlohách si účastníci ověří práci s měřicím systémem a naučí se tvořit vlastní úlohy. Součástí moduluje i tvorba a zpracování fotografií a měření z videozáznamu. Data získaná měřením z reálné situace mohou sloužit pro návrh matematického modelu a vytvoření simulace. Činnosti účastníků modulu slouží k přípravě žákovských počítačem podporovaným experimentů, navrhování modelů a využívání simulací pro aktivizaci žáků při výuce. Úlohy jsou tvořeny se zřetelem na RVP a ŠVP a jako integrující prvek mezipředmětových vztahů jsou zařazeny úlohy s environmentální tematikou. Účastníci završí modul vytvořením pracovního listu počítačem podporovaného experimentu pro žáky a pracovním listem pro učitele i s očekávanými výstupy.
Modul B je určen pro učitele základních i středních škol, kteří mají základní znalost práce s počítačem. Účastníci modulu se seznámí s typologií multimediálních vzdělávacích objektů (MMVO), s popisem MMOV, s vyhledávání a hodnocení MMVO a se základy programu FLASH. Dále se naučí vyhledávat MMOV z hlediska metadat a hodnotit MMOV z hlediska použitelnosti ve výuce se zaměřením na aktivity žáka. Modul B bude také zaměřen na tvorbu animovaných interaktivních objektů pro výuku přírodovědných předmětů. Účastníci se obeznámí s prostředím programu a po absolvování budou umět vytvářet jednoduché animované objekty využitelné ve výuce. Pro realizaci animace bude využit program 3D Flash Animator/Adobe Flash.
Modul C navazuje na předcházející moduly A, B tj. Počítačem podporované experimenty, Tvorbu a využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů. V uvedených předcházejících modulech budou účastníci kurzu vytvářet multimediální objekty a ukládat je do digitální knihovny.
Cílem modulu C Optimalizaci využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů je implementace vytvořených multimediálních výukových objektů (MMVO) z předchozích dvou modulu do výuky přírodovědných předmětů na příslušném stupni školy (ZŠ, SŠ). Účastníci modulu získají přehled o možnostech začlenění multimediálních objektů, bude jim také nastíněno několik modelových scénářů vyučovacích hodin s využitím multimediálních výukových objektů. Cílem implementace MMVO je posílit badatelské metody vzhledem k aktivitám žáka, tj. aby žák nebyl pasivním příjemcem, ale aby aktivně s multimediálními objekty, popř. výstupy dokázal pracovat v souladu s cíli vzdělávací oblasti Člověk a příroda. V rámci prezenčních setkání bude prováděn tzv.microteaching v oborových skupinách s cílem vytvořit popř. upravit scénáře účastníků modulu tak, aby bylo využití multimediálních výukových objektů optimální a zaměřené na aktivity žáka.
Výstupem z tohoto modulu budou scénáře částí nebo celých vyučovacích hodin v jednom z aprobačních předmětů se zaměřením na vzdělávací oblast Člověk a příroda a videozáznam libovolné vyučovací hodiny s využitím (popř. bez využití) multimediálních výukových objektů zaměřených na aktivity žáka a badatelské metody.
Návrhy optimalizace využití MMVO na základě vlastní činnosti učitele po oborech
Modul D navazuje na předcházející moduly A, B a C, tj. Počítačem podporované experimenty, Tvorbu a využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů a Optimalizaci využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů. V uvedených předcházejících modulech budou účastníci kurzu vytvářet multimediální objekty a ukládat je do digitální knihovny.
V modulu D Hodnocení výukového procesu s využitím multimediálních objektů ve výuce přírodovědných předmětů budou účastníci modulu na základě kritérií hodnocení výukového procesu s využitím multimediálních vzdělávacích objektů ve vyučovacích hodinách hodnotit vytvořené objekty v modulech A, B a C z pedagogických hledisek, tj. z hlediska typu vyučovací hodiny, z hlediska míry aktivit žáků a učitele a z hlediska časových snímků vyučovací hodiny. Ke kritériím rovněž budou připojena kritéria v oblasti informačních technologií, zejména adekvátnost přiřazených metadat k jednotlivým multimediálním objektům, dále rozvržení obrazovky, využití barev apod. Navíc se účastníci seznámí s metodami vyhodnocování efektivity vzdělávacího procesu formou pretestu, posttestu, retenčního testu a dotazníkového šetření a sami pro svůj předmět zkonstruují uvedené testy, zadají žákům a změří přírůstky znalostí mezi pretestem a dalšími dvěma testy. Výstupem modulu kromě již zmíněných testů a dotazníkových šetření žáků bude studie každého účastníka na téma “Efektivnost využití MMVO ve vyučovacích hodinách přírodovědného předmětu“ (minimálně 2 strany).
Metody vyhodnocování efektivity vzdělávacího procesu v rámci výuky:
© Ostravská univerzita 2008 - 2024
Ostravská univerzita, Dvořákova 7, 701 03 Ostrava