Projekt Další vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů
Počítačem podporovaná výuka v přírodovědných předmětech
Forma vzdělávacího programu
Kombinovaná – 150 hodin (69 hodin prezenční formy studia, 81 hodin distanční formy studia)
V rámci distanční formy budou využity moduly připravené na téma počítačem podporovaná výuka v přírodovědných předmětech, pro systém distančního vzdělávání MOODLE.
Počet účastníků
15 účastníků – učitelé přírodovědných předmětů (fyziky, chemie, biologie) základních i středních škol.
Plánované místo konání
Ostravská univerzita v Ostravě a vzdělávací instituce ČR
Vzdělávací cíl
Účastník získá:
- vědomosti a dovednosti, které mu umožní provádět počítačem podporované experimenty podle návodů
- vědomosti a dovednosti, které mu umožní navrhovat vlastní počítačem podporované experimenty ve vazbě na ŠVP
- vědomosti a dovednosti, které mu umožní získávat a používat multimediální vzdělávací objekty
- vědomosti a dovednosti, které mu umožní navrhovat multimediální vzdělávací objekty ve vazbě na ŠVP
- vědomosti a dovednosti, které mu umožní navrhovat scénáře vyučovacích hodin s využitím počítačem podporovaných experimentů a multimediálních vzdělávacích objektů ve vazbě na ŠVP a se zaměřením na aktivitu žáků
- vědomosti a dovednosti, které mu umožní optimalizovat scénáře vyučovacích hodin s využitím počítačem podporovaných experimentů a multimediálních vzdělávacích objektů ve vazbě na ŠVP a se zaměřením na aktivitu žáků
- vědomosti a dovednosti, které mu umožní hodnotit vyučovací hodiny s využitím počítačem podporovaných experimentů a multimediálních vzdělávacích objektů ve vazbě na ŠVP a se zaměřením na aktivitu žáků
Kurz je rozdělen do čtyř modulů:
Modul A: Počítačem podporované experimenty
24 hodin prezenční formy studia, 16 hodin distanční formy studia za pomocí oporných studijních textů
Obsah modulu A Počítačem podporované experimenty:
- Úvod k celému modulu
- Seznámení s měřicím systémem, seznámení s hardwarem a softwarem, měření teploty
- Vlastnosti čidel, kalibrace čidel, příklad na čidle teploty, připravené typové úlohy
- Fotografování, natáčení videa, měření z videozáznamu
- Modelování a simulace
- Tvorba modelu na základě reálné situace
- Funkce modelu a simulace pro aktivizaci žáků
- Tvorba a využití žákovských úloh – přesný návod, problémové úlohy, badatelské úlohy
- Návrh a zpracování počítačem podporované experimentální úlohy pro žáky s využitím měřicího systému
Distanční výuka – 16 hodin
- Problematika počítačem podporovaných experimentů
- Vzdálený experiment
- Návrh počítačem podporované experimentální úlohy s environmentální tematikou a vazbou na RVP popř. ŠVP
Výstupy modulu A:
- Pracovní list pro žáka pro počítačem podporovanou experimentální úlohu
- Pracovní list pro učitele pro počítačem podporovanou experimentální úlohu s očekávanými výsledky měření a doporučeními pro provádění úlohy s žáky
Modul B: Tvorba a využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů
16 hodin prezenční formy studia, 28 hodin distanční formy studia
Obsah modulu B Tvorba a využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů
- Vymezení multimediálních vzdělávacích objektů (MMVO)
- Typologie MMVO
- Popis MMVO z hlediska IT (granulace objektů) a uživatele
- Vyhledávání a hodnocení MMVO
- Vyhledávání z hlediska metadat – validní zdroje, úložiště pomůcek (knihovny MMVO)
- Hodnocení MMVO z hlediska použitelnosti ve výuce se zaměřením na aktivity žáka (DOMINO objekt: Dynamický, Originální, Motivující, Inovativní, Názorný, Otevřený)
- Základy programu FLASH Animator pro tvorbu vlastních MMVO
- Pracovní prostředí a nástroje programu (Ovládací prvky, ukládání, export, import, zdroje, nápověda, nastavení)
- Kreslící nástroje (Čáry, text, obrázky)
- Animační nástroje (Změna barvy, změna polohy, změna tvaru, rotace)
- Ovládání animace (Tlačítka, příkazy)
- Tvorba testů
- Tvorba interaktivních modelů
- Komentovaná prezentace (Video a jiné)
Distanční výuka – 28 hodin
- Individuální vyhledávání MMVO z úložišť podle oborů
- Individuální hodnocení MMVO z hlediska použitelnosti ve výuce daného oboru, rozčlenění podle metadat
- Tvorba MMVO pomocí programu FLASH Animator
Výstupy modulu B:
- Seznam MMVO daného oboru s metadaty podle použitelnosti ve výuce, adresy
- Vytvořené pracovní listy pro žáky k aktivnímu využívání MMVO v přírodovědném předmětu (metoda WebQuest)
Modul C: Optimalizace využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů
14 hodin prezenční formy studia, 22 hodin distanční formy studia
Obsah modulu C Optimalizace využití multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů:
- Cíle vzdělávání v oblasti Člověk a příroda
- Optimalizace vzdělávacího procesu
- Strategie výuky se zaměřením na aktivity žáka – badatelské metody
- Ukázky videozáznamů vyučovacích hodin a jejich analýza z hlediska optimalizace začlenění MMVO a aktivit žáka
- Tvorba scénářů vyučovacích hodin se začleněním připravených MMVO v Modulu B po oborech fyzika, chemie, biologie a geografie
- Microteaching v rámci oborové skupiny s využitím vytvořených scénářů vyučovacích hodin v kurzu
Distanční výuka: 22 hodin
Návrhy optimalizace využití MMVO na základě vlastní činnosti učitele po oborech.
Výstupy modulu C:
- Scénáře vyučovacích hodin vyžitím MMVO daného oboru
- Videozáznam libovolné vyučovací hodiny zaměřený na aktivity žáka s využitím MMVO nebo bez využití MMVO
Modul D: Hodnocení výukového procesu s využitím multimediálních vzdělávacích objektů ve výuce přírodovědných předmětů
15 hodin prezenční formy studia, 15 hodin distanční formy studia
Obsah modulu D Hodnocení výukového procesu s využitím multimediálních objektů ve výuce přírodovědných předmětů:
- Kritéria hodnocení výukového procesu s využitím MMVO ve vyučovacích hodinách
- Podle typu vyučovací hodiny
- Podle aktivit žáků
- Z hlediska časových snímků vyučovací hodiny
- Vyhodnocování připravených a realizovaných scénářů vyučovacích hodin v rámci Modulu C podle jednotlivých kritérií hodnocení výukového procesu
- Metody vyhodnocování efektivity vzdělávacího procesu
- Pretest, posttest, retenční test
- Dotazníková šetření
Distanční výuka: 15 hodin
Metody vyhodnocování efektivity vzdělávacího procesu v rámci výuky
- Konstrukce a zadání pretestu, posttestu, retenčního testu; měření přírůstku znalostí
- Dotazníková šetření žáků
Výstupy modulu D:
Studie „Efektivnost využití MMVO ve vyučovacích hodinách přírodovědného předmětu“ (minimálně 2 strany)
Každý účastník kurzu získat přístup do databáze vznikajících a již vytvořených vzdělávacích objektů.
V případě zájmu o účast v kurzu prosím kontaktujte Bc. Milana Cabalu, telefon: 597 09 4016 .
Aktualizace: 30. 09. 2014