Vzdělávací program „Můj nový život“ byl navržen tak, aby pokrýval jak složky znalostní (teoretická část), tak složky dovedností (výcviková část) s celkovou dotací 34 hodin přímé výuky (rozvrženo do 5 dnů – 3 dny v Ostravě, 2 dny v Beskydech). Tréninky proběhnou se skupinou max. 20 dětí. Každé dítě se zúčastní obou částí kurzu.?
Účast v projektu je pro děti z dětských domovů a výchovných ústavů bezplatná! Z projektu budou dále hrazeny náklady spojené:
Vždy se bude jednat o skupinu dívek i chlapců v max. počtu 20 osob.
3denní teoretická část bude realizována v Ostravě (učebny Ostravské univerzity, exkurze – Okresní soud, Vazební věznice) a 2denní praktický výcvik bude situován v hotelu MESIT v příjemném prostředí Moravskoslezských Beskyd.
Z hlediska obsahového zaměření je program složen ze sedmi ucelených tematických bloků. K vybraným blokům jsou nabízeny rozšiřující workshopy, exkurze nebo tréninky.
1. Domácnost | |
---|---|
Modul je zaměřen na možnosti bydlení po odchodu z ústavní výchovy, ekonomiku a rozpočet domácnosti, banky a půjčky, efektivní hospodaření s penězi. Součásti tohoto modulu jsou pak další aktivity:
| |
Rozsah přednášky: 3 h | |
Lektor: Richard Mohyla, Viktor Rímeš | |
Exkurze – Okresní soud – 4 h, Vazební věznice – 2 h | |
2. Prevence patologických jevů | |
Modul je rozdělen na dvě samostatné části. První se věnuje problematice závislostí – na alkoholu, drogách, cigaretách, automatech. Proběhne pod vedením lektorů společnosti RENARKON. Druhá část se bude zabývat kriminalitou a otázkou páchání násilných činů z pohledu pachatele i z pohledu oběti. Přednášku zaštiťuje Městská policie Ostrava. | |
Rozsah 1. přednášky - Závislosti: 2 h | |
Lektor: David Kondělka, Jan Hlaváč | |
Rozsah 2. přednášky - Kriminalita: 1,5 h | |
Lektor: Městská policie Ostrava | |
3. Zaměstnání | |
Modul zaměstnání se zaměřuje na problematiku hledání práce – jak si najít práci, jak jednat na Úřadu práce, jaké jsou hrozby nelegální práce, jaká je platná legislativa v této oblasti. Účastníci kurzu si nacvičí, jak správně vyplnit formulář žádosti o zaměstnání. Modul je rozšířen o dovedností část – děti budou mít možnost se zúčastnit fiktivního pracovního pohovoru pod vedením lektorů ze společnosti AHRA. Procvičí si, jak se prezentovat, jaké otázky klást zaměstnavateli, jak odpovídat na otázky zaměstnavatele a jak se rozhodovat při výběru pracovního místa. | |
Rozsah 1. přednášky – Úřad práce: 2 h | |
Lektor: Kamila Őrdőghová | |
Rozsah 2. přednášky – Fiktivní pohovor: 5 h | |
Lektor: Lektor: Miroslav Konvičný, Petr Kazík, Zdeněk Novotný, Lenka Kováříková | |
4. Práce s PC a digitální fotografie | |
Předpokládáme, že základní počítačovou gramotnost získávají žáci ve škole. Modul nemíní dublovat výuku a znovu seznamovat se základními funkčnostmi počítače a základními programy. Je zaměřen hlavně na dovednost vyhledat požadované informace z dostupných zdrojů (různé formuláře, nabídky bydlení, rozšiřující informace k probíraným tématům apod.). Ve druhé části hodiny budou seznámeni účastníci kurzu s e-learningovým systémem Moodle, ve kterém najdou výukové texty a testy k ověřování znalostí. Taktéž jim bude představen informační systém Domácnost, se kterým budou pracovat po skončení prezenčního kurzu. Modul digitální fotografie je výběrový seminář pro zájemce o fotografování. Jeho cílem je naučit se základům správného fotografování a možnostem úpravy hotových fotografií. | |
Rozsah 1. přednášky – Práce s PC: 2 h | |
Lektor: Vladimír Janák | |
Rozsah 2. přednášky – Digitální fotografie: 2 h | |
Lektor: Petr Piechowicz | |
5. Rozvoj sociálních dovedností | |
Modul je zejména zaměřen na to, jak se po odchodu z domova začlenit do nových sociálních skupin, jak navazovat kontakty, jak požádat o spolupráci a pomoc, bude se diskutovat o empatii a důstojnosti člověka. Součásti tohoto modulu pak bude sezení a diskuze s člověkem, který prožil část svého života v dětském domově, ve vězení nebo se vrací do života po léčení se z drogové závislosti. Účastníci kurzu uslyší osobní příběh tohoto člověka a to, jak se se svou situací on sám vyrovnával. | |
Rozsah přednášky: 4 h | |
Lektor: Irena Matrosová, Ilona Symerská | |
6. Rodina, vztahy a rodinné právo | |
Modul je rozdělen na tři samostatné bloky:
| |
Rozsah 1. přednášky – Rodinné právo: 1,5 h | |
Lektor: Judita Kachlová | |
Rozsah 2. přednášky – Domácí násilí: 2 h | |
Lektor: Ivana Fialová | |
Rozsah 3. přednášky – Rodina, vztahy: 2 h | |
Lektor: Jan Svoboda | |
7. Speciální vzdělávání | |
Modul odhalí některé životní osudy lidí, kteří se potýkají s nějakou formou poruchy učení. Ukáže cesty, jak lze dosáhnout úspěchu i přes handicap diagnostikované poruchy učení. Nabídne alternativní metody, jak se učit a představí pomůcky, které mohou napomoci při učení. | |
Rozsah přednášky: 3 h | |
Lektor: Kateřina Nikelová, Jana Swierkoszová |