Úvodní strana    |    Kontakty

Kompetence absolventů Ostravské univerzity zaměřené na rovnost příležitostí na trhu práce

Identifikace projektu

Reg. číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0456
Název projektu: Kompetence absolventů OU zaměřené na rovnost příležitostí na trhu práce
Zkrácený název projektu: KARP

Anotace projektu

Nejdůležitějším předpokladem posílení konkurenceschopnosti osob se zdravotním postižením na trhu práce je jejich kvalifikace, kde významnou roli hraje dosažení vysokoškolského vzdělání. Jednou z priorit Ostravské univerzity (OU), zahrnutou v Dlouhodobém záměru, je integrace studentů se speciálními potřebami do studia, která by měla v praxi naplňovat zásadu rovného přístupu ke vzdělání. Mnohá opatření ve smyslu zajištění poradenských, organizačních a technických služeb byla zavedena a jsou realizována v rámci Centra podpory studentům se speciálními potřebami Pyramida. Projekt KARP se soustřeďuje na oblast inovace studijních oborů a programů s cílem posílit kompetence absolventů Ostravské univerzity zaměřené na rovnost příležitostí na trhu práce. Nové a inovované předměty budou převáženě koncipovány jako mezioborové a budou nabízeny jak studentům se speciálními potřebami, tak ostatním studentům. Hlavním cílem je komplexně řešit problematiku integrace v období vysokoškolských studií i v praxi.

Navržené inovace rozšiřují studijní obory o povinně volitelné a výběrové předměty, přičemž respektují stávající akreditované obory. Výstupem projektu bude rovněž nový specializační modul „Aspekty školské integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami“ věnující se přípravě studentů OU pro přímou práci s žáky se speciálními potřebami.

V rámci projektu bude navrženo, vytvořeno, výukovými materiály podpořeno a pilotně ověřeno čtrnáct nových a dva inovované předměty, které budou připraveny pro prezenční a kombinovanou formu výuky s podporou LMS. V eLearningových kurzech bude důraz kladen na efektivní způsoby získávání informací, prověřování nabytých znalostí a dovedností, vzájemnou komunikaci mezi studenty a vyučujícími a různé zpětnovazební aktivity.

Na řešení projektu se podílí odborníci z OU, pracovníci Centra Pyramida při OU, odborníci dalších škol, pedagogických center, organizací a institucí, které se věnují problematice osob se zdravotním postižením.

Úspěšně realizovaný projekt bude mít pro cílovou skupinu následující přínos:

  • Zlepší se jazykové, komunikační a ICT kompetence studentů/absolventů se speciálními potřebami a tím se rovněž zvýší jejich konkurenceschopnost na trhu práce.
  • Posílí se pozice absolventů oborů zaměřených na sociální práci a speciální pedagogiku na trhu práce v profesích zaměřených na práci s osobami se speciálními potřebami. Profil absolventa bude posílen o praktické zkušenosti získané praxí u partnerů projektu.
  • Zvýší se konkurenceschopnost absolventů učitelských oborů získáním kompetencí k edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základě zkušeností a spolupráce s partnery projektu.
  • Vytvoří se povědomí všech absolventů OU o problémech osob se zdravotním postižením, o bariérách, které musejí překonávat, ale rovněž o možnostech vytváření inkluzívního vzdělávacího prostředí.
  • Studenti budou mít možnost si osvojit základní postoje, návyky a dovednosti v pomoci druhým. Tento potenciál zvýší jejich profesní zdatnost při výkonu jejich práce a napomůže k redukci klišé či předpojatostí vůči lidem se zdravotním postižením.

Seznam nových a inovovaných předmětů

  • Interpersonální osobní asistence
  • Úvod do Disability Studies
  • Sociální práce a lidé se zdravotním postižením
  • Příprava edukačních materiálů pro klienty se smyslovým postižením
  • Kapitoly z praktické češtiny pro studenty se speciálními potřebami
  • Tvorba odborného textu pro studenty se speciálními potřebami
  • Angličtina pro studenty se speciálními potřebami – gramatická cvičení
  • Angličtina pro studenty se speciálními potřebami – praktický jazyk
  • ICT pro studenty se speciálními potřebami
  • Znakový jazyk pro studenty se speciálními potřebami
  • Asistence studentům se speciálními potřebami
  • Kapitoly z integrativní speciální pedagogiky
  • Speciální pedagogika ve školním věku
  • Speciálně pedagogická diagnostika v praxi
  • Výchova řeči v pedagogické praxi
  • Aspekty dyslexie dospělých
  • Psychologie handicapu