KRE/EKLO3-2012 - Ergoterapie v klinických oborech 3
Anotace předmětu :

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický s cílem získání teoretických znalostí z oblasti klinické neurologie a praktickou aplikací ergoterapeutických metod a technik v péči o pacienta s neurologickou diagnózou.

Požadavky na studenta :

Účast na přednáškách 80%, účast na praktickém cvičení 100%. Přihlášení k teoretické zkoušce je podmíněno úspěšným vykonáním praktické zkoušky.
Splnění zadání e-learningu.

Přehled probírané látky :

teorie
1. Úvod do předmětu, vysvětlení pojmů z anatomie CNS a neurofyziologie.
2. Centrální a periferní motoneuron.
3. Ergoterapeutická vyšetření v oblasti neurologie - reflexy, citlivost, svalový tonus.
4. Ergoterapeutická vyšetření v oblasti neurologie - aktivní pohyb, koordinace, taxe.
5. Ergoterapeutická vyšetření v oblasti neurologie - stabilita, mobilita, bolest.
6. Funkční ergoterapeutická vyšetření u neurologických onemocnění.
7. Ergoterapie u periferních paréz na horních a dolních končetinách - obnova porušené funkce končetiny dle výsledků vyšetření.
8. Ergoterapie u parézy n facialis - terapie, režimová opatření.
9. Ergoterapie u nemocí periferního neuronu, polyradikuloneuritis.
10. Vertebrogenní onemocnění - význam analýzy a úpravy domácího a pracovního prostředí.
11. Míšní léze dle lokalizace poškození - klinický projev, ergoterapeutické vyšetření, ergoterapeutická péče během hospitalizace na spinální jednotce
12. Míšní léze - úprava domácího prostředí a exteriéru, možnosti lokomoce a volba vhodných pomůcek.

cvičení
1. Bezpečnost práce na neurologickém pracovišti, etické zásady, vedení zdravotnické dokumentace.
2. Ergoterapeutická diagnostika a cílená terapie u periferních paréz na horní končetině.
3. Ergoterapeutická diagnostika, terapie s využitím "Školy zad" u vertebrogenních onemocnění v akutním stavu.
4. Ergoterapeutická diagnostika a cílená terapie u periferních paréz na dolní končetině.
5. Ergoterapeutická diagnostika, terapie s využitím "Školy zad" u vertebrogenních onemocnění v chronickém stavu.
6. Ergoterapeutická diagnostika, terapie zaměřená na ADL u roztroušené sklerózy mozkomíšní.
7. Ergoterapeutická diagnostika a cílená terapie u morbus Parkinson.
8. Terapie mozkových funkcí u pacientů s centrálním postižením mozku.
9. Ergoterapeutická diagnostika, terapie zaměřená na ADL u postižení mozečku.
10. - 11. Funkční vyšetření u pacientů s cévní mozkovou příhodou dle Bobath konceptu.
12. - 13. Funkční ergoterapie u pacientů s cévní mozkovou příhodou s vyžitím prvků Bobath konceptu.
14. Specifika terapie mentálních poruch na specializovaném pracovišti.

Využití učebních pomůcek:
Mechanický vozík, francouzské berle, čtyřbodové chodítko, bradlový chodníček, ruční podavač předmětů, nástavec na WC, houba na prodloužené rukojeti, ergonomický nůž, kombinovaný nůž - vidlička, fixační pásek, držák holí, sedací klín, škrabka s přísavkami, kuchyňské prkénko s okrajem a zarážkou, hrnek s nastavitelnými uchy, pomůcka pro vymačkávání zubní pasty, protiskluzová fólie, zapínač knoflíků, držák klíčů, hra na hlazení, hra Stíny, manipulační kostka, pískovnička, dotekové disky.

Literatura :

Základní:
Rozšiřující:
Doporučená:

Podmiňující předměty :

KRE/EKE2K nebo KRE/EKLO2

Vylučující předměty :

Nahrazovaný předmět :

Předmět je zařazen do studijních programů :

Studijní program Typ stud. Forma stud. Obor Etapa Rok Blok Statut Dop. roč. Dop. sem.

B5345-Specializace ve zdravotnictví BakalářskýPrezenční 5342R002-Ergoterapie1 2012Povinné předměty A 3ZS