UOM/OPEP1-2009 - Ošetřovatelská péče v pediatrii 1
Anotace předmětu :
Anotace předmětu:
Děti a adolescenti jsou jedinečné lidské bytosti, které reagují na nemoc velmi
individuálním způsobem, a proto si péče o jejich zdraví vyžaduje odlišného
přístupu než u dospělých. Obsah studijního předmětu se zaměřuje na komplexní
ošetřovatelskou péči poskytovanou dětem ve zdraví a nemoci.
Cíle:
Cílem studijního předmětu je získat vědomosti a dovednosti pro každodenní
ošetřovatelskou péči o děti podporující jejich růst a vývoj. Předmět umožňuje
studentům chápat podstatu onemocnění, se kterými se může při ošetřování dětí
setkat a seznamuje studenty s komplexním ošetřovatelským přístupem k dětem
všech věkových období.
Požadavky na studenta :
účast na seminářích a cvičení, zpracování ošetřovatelské dokumentace na základě kasuistiky u vybraných problémů dětí, ústní zkoušení
Přehled probírané látky :
Semináře:
1. Charakteristika pediatrického ošetřovatelství.
2. Ošetřovatelský proces v pediatrickém ošetřovatelství.
3. Hospitalizace dítěte.
4. Ošetřovatelská péče o fyziologického novorozence.
5. Následná péče o fyziologického novorozence
6. Potíže s poporodní adaptací, propuštění nedonošeného novorozence do domácího
prostředí.
7. Ošetřovatelská péče podporující růst a vývoj kojence, batolete, dítěte
předškolního věku.
8. Ošetřovatelská péče podporující růst a vývoj dítěte školního věku a
adolescenta.
9. Prevence zranění v dětském věku.
10. Ošetřovatelská péče u dětí s onemocněním respiračního systému.
11. Ošetřovatelská péče u dětí s onemocněním gastrointestinálního
systému.
Cvičení:
1. Kasuistiky směřující ke zvnitřnění celostního pojetí ošetřování dítěte.
2. Procvičování ošetřovatelského procesu v modelových situacích.
3. Nácvik posuzování dítěte s bolestí.
4. Procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu při ošetřování
fyziologického novorozence.
5. Procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu při ošetřování
rizikového novorozence.
6. Procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu při péči o kojence.
7. Procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu při ošetřování
batolete.
8. Příprava batolete k vyšetření a jiným lékařským výkonům, předoperační,
pooperační péče.
9. Příprava a simulace edukačních programů vedoucích k ritualismu.
10. Nácvik ošetřovatelského procesu u dětí s onemocněním respiračního systému.
11. Nácvik ošetřovatelského procesu u dětí s onemocněním gastrointestinálního
systému.
Další doporučená literatura:
DITTRICHOVÁ, J., PAPOUŠEK, M., PAUL, K. a kol. Chování dítěte raného věku a
rodičovská péče. 1.vyd. Praha : Grada,
2004. 188 s. ISBN 80-247-0399-8
KOMÍNEK, J. Neprospívání kojenců a batolat 1. vyd.Konice
: Nestle, 2004. 56 s. ISBN 80-903507-0-4.
POLINAMI, L. Pohybové hry s děťátkem : život začíná pohybem, vývoj kojence,
nést a být nošen, o sezení, hry s dítětem, náměty a podněty. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. 178 s.
ISBN 80-247-1271-7.
Literatura :
Základní:
· BOLEDOVIČOVÁ, M. A KOL. Pediatrické ošetrovateĺstvo. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-211-1.
· BOREK, I. A KOL. Vybrané kapitoly z neonatologie a ošetřovatelské péče.. Brno:IDVPZ, 2001. ISBN 80-7013-338-4.
· HOCKENBERRY, W. Nursing Care of Infants and Children. St. Louis: Mosby, 2003. ISBN 0-323-01722-3.
· LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha:Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0668-7.
· SEDLÁŘOVÁ, P. A KOL. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
Podmiňující předměty :
|
Vylučující předměty :
|
Nahrazovaný předmět :
UOM/OPPP1 |
Předmět je zařazen do studijních programů :
Studijní program |
Typ stud. |
Forma stud. |
Obor |
Etapa |
Rok |
Blok |
Statut |
Dop. roč. |
Dop. sem. |
|
|||||||||
N5341-Ošetřovatelství |
Navazující |
Prezenční |
5341T014-Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech |
1 |
2009 |
Povinně volitelné předměty - PO |
B |
1 |
ZS |
UOM/OPEK1-2009 - Ošetřovatelská péče v pediatrii 1
Anotace předmětu :
Děti a adolescenti jsou jedinečné
lidské bytosti, které reagují na nemoc velmi individuálním způsobem, a proto si
péče o jejich zdraví vyžaduje odlišného přístupu než u dospělých. Obsah
studijního předmětu se zaměřuje na komplexní ošetřovatelskou péči poskytovanou
dětem ve zdraví a nemoci.
Cílem studijního předmětu je získat vědomosti a dovednosti pro každodenní
ošetřovatelskou péči o děti podporující jejich růst a vývoj. Předmět umožňuje
studentům chápat podstatu onemocnění, se kterými se může při ošetřování dětí
setkat a seznamuje studenty s komplexním ošetřovatelským přístupem k dětem
všech věkových období.
Požadavky na studenta :
Aktivní účast na seminářích a cvičení, zpracování ošetřovatelské dokumentace na základě kasuistiky dítěte u vybraných problémů dětí, úspěšné vykonání ústní zkoušky.
Přehled probírané látky :
Semináře:
1. Charakteristika pediatrického ošetřovatelství. Ošetřovatelský proces v
pediatrickém ošetřovatelství. Potřeby novorozence. Potřeby hospitalizovaného
dítěte
2. Ošetřovatelská péče o fyziologického a rizikového novorozence.
3. Ošetřovatelská péče podporující růst a vývoj kojence, batolete a dítěte
předškolního věku, školního věku a adolescenta.
4. Specifika ošetřovatelské péče u dětí různých věkových skupin s gastrointestinálním onemocněním.
5. Specifika ošetřovatelské péče o děti různých věkových skupin s respiračním
onemocněním.
Cvičení:
1. Nácvik posuzování dítěte s bolestí, využívání testů a škál u dětí.
2. Procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu při ošetřování
fyziologického a rizikového novorozence.
3. Procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu při péči o kojence,
batolete, dítěte v předškolním věku, školním věku a adolescenta. Příprava a
simulace edukačních programů vedoucích k ritualismu.
4. Nácvik ošetřovatelského procesu u dětí s onemocněním gastrointestinálního
traktu. .
5. Nácvik ošetřovatelského procesu u dětí s onemocněním respiračního systému.
Korespondenční úkoly a samostudium:
Na základě samostudia shrnout zásady, které by měla sestra dodržovat při příjmu
dítěte k hospitalizaci.
Sumarizovat doporučení pro rodiče, které by ukázaly jak připravit dítě k
hospitalizaci při respektování individuality a potřeb dítěte.
Analyzovat ošetřovatelské diagnózy relevantní pro novorozenecká oddělení a
vybrat, která jsou aktuální pro fyziologické novorozence.
Sestavit plán ošetřovatelské péče u vybraného dítěte kojeneckého věku.
Sestavit plán ošetřovatelské péče u vybraného dítěte batolecího
věku.
Integrovat znalosti o vývoji a potřebách dětí předškolního, školního a adolescentního věku a popsat dysfunkční stav potřeb
hospitalizovaných dětí v uvedených věkových kategoriích.
Literatura :
Základní:
· ZÁNOVITOVÁ, M. Ošetřovatelská péče v pediatrii. Ostrava: OU, 2009.
Doporučená:
· BOLEDOVIČOVÁ, M. A KOL. Pediatrické ošetrovateĺstvo. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-211-1.
· BOREK, I. A KOL. Vybrané kapitoly z neonatologie a ošetřovatelské péče.. Brno:IDVPZ, 2001. ISBN 80-7013-338-4.
· DITTRICHOVÁ, J., PAPOUŠEK, M., PAUL, K. A KOL. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0399-8.
· FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I. Intenzivní péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2007. ISBN 978-80-7013-447-4.
· HOCKENBERRY, W. Nursing Care of Infants and Children. St. Louis: Mosby, 2003. ISBN 0-323-01722-3.
· KOMÍNEK, J. Neprospívání kojenců a batolat. Konice: Nestle, 2004. ISBN 80-903507-0-4.
· LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha:Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0668-7.
· POLINAMI, L. Pohybové hry s děťátkem : život začíná pohybem, vývoj kojence, nést a být nošen, o sezení, hry s dítětem, náměty a podněty. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1271-7.
· SLANÝ, J. Speciální pediatrie pro ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-472-3.
Podmiňující předměty :
|
Vylučující předměty :
|
Nahrazovaný předmět :
|
Předmět je zařazen do studijních programů :
Studijní program |
Typ stud. |
Forma stud. |
Obor |
Etapa |
Rok |
Blok |
Statut |
Dop. roč. |
Dop. sem. |
|
|||||||||
N5341-Ošetřovatelství |
Navazující |
Kombinovaná |
5341T014-Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech |
1 |
2009 |
Povinně volitelné předměty - PO |
B |
1 |
ZS |