UOM/MEVPP-2009 - Metodika výchovné péče
Anotace předmětu :

Anotace předmětu:
Studijní předmět je koncipován jako praktický a umožňuje studentů získat dovednosti k organizaci a metodickému vedení výchovné péče u dětí zdravých i nemocných v jednotlivých věkových obdobích. Seznamuje studenty s organizací vzdělávání dětí hospitalizovaných, dětí léčených v ozdravovnách a odborných léčebnách. Studenti získají dovednosti v zajišťování aktivit pro naplňování volného času dětí výchovnými zaměstnáními a hrou.

Cíle:
Cílem studijního předmětu je získat přehled o technikách a dovednostech při výchovné práci se zdravými a nemocnými dětmi různých věkových skupin, efektivně využívat her a hraček jako didaktických pomůcek při výchově dětí. Získat schopnost využívat různé metody výchovného zaměstnání a herních aktivit s ohledem na individuální potřeby dítěte, k přípravě na vyšetření, k jeho názorné edukaci a ke spolupráci s rodiči při péči o dítě.

Požadavky na studenta :

100 % účast na cvičeních, výroba a práce s hračkou pro zadané věkové období

Přehled probírané látky :

Cvičení:
1. Organizace a metodika vedení výchovné péče u dětí v celodenní zdravotnické péči. Hra jako prostředek výchovy - dělení her z hlediska psychologického a pedagogického, dělení her dle věku dítěte, usměrňování a řízení her, terapeutická hra.
2. Organizační formy her, příprava výchovného zaměstnání
3. Hračka - význam, požadavky na hračky v různých věkových obdobích.
4. Didaktické pomůcky - metodika používání vizuálních, auditivních a audiovizuálních pomůcek, výběr vzhledem k věku a onemocnění dítěte.
5. Loutky - druhy, výroba jednoduchých loutek, vedení loutek, nácvik inscenace s loutkou
(batolecí, předškolní a mladší školní věk).
6. Metodika výchovné péče a uspokojování potřeb v novorozeneckém věku, kojenckém věku, v ústavním zařízení.
7. Metodika výchovné péče v batolecím období (mravní, citová, rozumová, tělesná, pracovní výchova), výchovná péče v ústavním zařízení.
8. Metodika výchovné péče v batolecím období (hudební, výtvarná výchova), v ústavním zařízení.
9. Metodika výchovné péče v předškolním období (rozumová, mravní, pracovní a tělesná výchova), v ústavním zařízení.
10. Metodika výchovné péče v předškolním období (hudební a výtvarná výchova), v nemocnici, výchovné problémy předškolního období.
11. Metodika výchovné péče ve školním období dítěte (mravní, rozumová, tělesná, pracovní, estetická), výchova v nemocničním zařízení.

Dopoporučená literatura:
KARÁSKOVÁ, V. Kapitoly z teorie didaktiky aplikované tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. 134 s. ISBN 80-2441-0788-8.
MACHOLDOVÁ, T., RYŠAVÝ, M. Výtvarné práce s pohádkami. Praha : Portál, 2005. 120 s. ISBN80-7367-019-4.
NEUMAN, J., TOMEŠ, P. Hry do kapsy : sociální, motorické a kreativní hry IX. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 96 s. ISBN 80-7178-985-2.

Literatura :

Základní:

Podmiňující předměty :

Vylučující předměty :

Nahrazovaný předmět :

Předmět je zařazen do studijních programů :

Studijní program Typ stud. Forma stud. Obor Etapa Rok Blok Statut Dop. roč. Dop. sem.

N5341-Ošetřovatelství NavazujícíPrezenční 5341T014-Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech1 2009Povinně volitelné předměty - PO B 1LS