UOM/PSOGP-2009 - Psychologie zdravotnické profese
Anotace předmětu :

Anotace předmětu:
Zdravotnické profese patří na jedné straně k velmi prestižním povoláním, na druhé straně je na ně ale vyvíjen silný tlak - komplikované sladění profesního a rodinného života, nedostatečné ekonomické a jiné ocenění, silná sociální kontrola, vysoká očekávání pacientů, emoční zátěž, agresivní chování ze strany pacienta (nebo jiných zdravotnických pracovníků), administrativní náročnost, nutnost celoživotního vzdělávání atd. Fyzická a psychická náročnost související s výkonem zdravotnické profese tak představuje značnou zátěž, která nezřídka narůstá do podoby chronického stresu a znamená možnost ohrožení syndromem vyhoření. Předmět Psychologie zdravotnické profese objasňuje tyto a další aspekty zdravotnických profesí, identifikuje rizikové faktory vedoucí ke stresu a vyhoření zdravotnických pracovníků, reflektuje možnosti prevence a případné nápravy.

Cíle:
Reflexe psychologických aspektů zdravotnické profese. Kultivace psychosociální kompetence studentů ošetřovatelství a optimalizace jejich uplatnění v praxi.

Požadavky na studenta :

povinná aktivní účast na seminářích 100% (omluvená nepřítomnost 20 %), zpracování seminární práce, zápočtový test - minimální úspěšnost 80 %

Přehled probírané látky :

Obsahové zaměření:

1. Psychologie zdraví a nemoci. Psychologie zdravotníka. Osobnost sestry. Osobnost lékaře. Profesionální role sestry. Motivace k volbě povolání.
2. Profesionální chování sestry, "Zdravotník jako lék". Umění aktivně naslouchat. Psychoterapeutické přístupy v práci sestry.
3. "Zdravotník jako jed". Iatropatogenie. Sororigenie. Egrotogenie. Profesionální deformace zdravotníka.
4. Zdravotnické prostředí jako léčebný činitel. Psychologie příbuzných a návštěv.
5. Problematika sociálních vztahů ve zdravotnictví. Vztah sestra - pacient, sestra - lékař, sestra - sestra. Vztahy na pracovišti, vztahy nadřízenosti a podřízenosti, týmová spolupráce, komunikace, kooperace, kompetice. Konflikty, jejich zdroje, způsoby zvládání a prevence. Gender a age aspekty. Specifika převážně ženského kolektivu.
6. Fyzické zatížení sestry. Příčiny fyzického zatížení, možnosti kompenzace fyzického zatížení a prevence poškození.
7. Psychické zatížení sestry. Příčiny psychického zatížení - příčiny vyplývající z vlastní práce sestry, příčiny mající původ v osobnosti a osobním životě sestry.
8. Stres a náročné životní situace. Fyziologické, emocionální a behaviorální příznaky stresu. Specifické stresory zdravotnických profesí. Psychologické techniky vyrovnávání se se stresem. Coping a obranné mechanismy. Kreativní přístupy zvládání stresu a náročných životních situací.
9. Syndrom vyhoření. Příčiny, projevy, průběh, diagnostika, prevence a léčba.
10. Zdravý životní styl. Zdravá výživa, aktivní a pasivní odpočinek, efektivní využití času, emocionalita a lidské zdraví. Relaxační a energetizační cvičení jako forma regenerace organizmu.
11. Selfmanagement. Self-assessment. Antistresová komunikace. Time management. Celoživotní vzdělávání. Workaholismus.

Další doporučená literatura:
KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Portál : Praha, 2004. 195 s. ISBN 80-7178-835-X.
WILKINSON, G. Stres. Praha : Grada, 2001. 96 s. ISBN 80-247-0092-1.
KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha : Academia, 2005.

Literatura :

Doporučená:

Podmiňující předměty :

Vylučující předměty :

Nahrazovaný předmět :

Předmět je zařazen do studijních programů :

Studijní program Typ stud. Forma stud. Obor Etapa Rok Blok Statut Dop. roč. Dop. sem.

N5341-Ošetřovatelství NavazujícíPrezenční 5341T014-Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech1 2009Povinné předměty A 1ZS
N5345-Specializace ve zdravotnictví NavazujícíPrezenční 5345T033-Komunitní péče v porodní asistenci1 2009Povinné předměty A 1ZS