UOM/GGIGK-2009
- Gerontagogické intervence
Anotace
předmětu :
Disciplína se věnuje vybraným aspektům péče o seniory.
Dostatečný prostor je věnován především tzv. animačním programům, jež v podobě
zájmových, zábavných a terapeutických aktivit tvoří jeden z hlavních pilířů
celkového animačního úsilí. Posluchači se podrobněji seznámí zejména s
aktivitami s terapeutickým záměrem. Zvláštní pozornost je věnována rovněž
kognitivně-tréninkovým programům pro seniory (záměrnému trénování paměti),
které by mělo být nedílnou součástí nabízených animačních programů. Posluchači
si osvojí nejen teoretické přístupy, velký důraz je kladen na aplikaci
zmiňovaných přístupů do praxe.
Cíle:
Seznámit posluchače s novodobým přístupem péče o klientskou skupinu seniorů a obhájit
význam animace jako jednoho z prostředků, jimž lze seniorům pomoci prožívat
aktivní stáří. Připravit teoreticky i prakticky posluchače pro přípravu,
realizaci a koordinaci volnočasových a zábavně-terapeutických programů pro
seniory, naučit projektovat a uplatňovat animační programy v zařízeních pro
seniory.
Požadavky na studenta :
100% účast, zpracování průběžných korespondenčních úkolů,
vypracování a prezentace vybrané terapeutické intervence
Přehled probírané látky :
Obsahové zaměření
1. Aktivní stáří jako cíl animace - Idea aktivního stáří. Aktivní stáří a jeho
aspekty
2. Animace - Animace a moderní péče o seniory. Animace a její terminologické
vymezení. Animace a aktivity . Animace a komunikace. Animace a personál.
3. Animační programy - Animační programy v zařízeních pro seniory. Kategorie
animačních programů (Zábavné aktivity; Zájmová činnost; Aktivity s
terapeutickým záměrem). Animační programy mimo zařízení pro seniory
4. Organizace animačních programů - Animátor a jeho úloha. Úloha dalšího
personálu. Zásady při vytváření animačních programů. Motivace klientů a
propagace aktivit. Materiální zázemí animačních programů
5. Spolupráce s veřejností - Spolupráce s rodinou a přáteli. Spolupráce se
státními institucemi. Spolupráce s dalšími zařízeními pro seniory. Spolupráce s
dobrovolníky a místní komunitou
6. Animační aktivity s terapeutickým záměrem - Psychoterapie. Arteterapie.
Muzikoterapie. Dramaterapie. Zooterapie. Ergoterapie. Terapie zahradničením.
Terapie pohybem
7. Validační terapie - Cíle a vymezení validační terapie. Historie a současnost
validační terapie. Principy a zásady validační terapie. Průběh validační
terapie.
8. Reminiscenční terapie - Vzpomínání a jeho role v lidském životě. Historie a
současnost reminiscenční terapie. Formy a zdroje reminiscenční terapie.
Skupinová a individuální reminiscenční terapie. principy úspěšné reminiscence.
přínos reminiscenční terapie. Konkrétní reminiscenční aktivity.
9. Kognitivně-tréninkové programy pro seniory - Trénování paměti jako součást
péče o seniory. Organizační zázemí trénování paměti. Cíle a předpoklady
trénování paměti. Rady a návrhy na trénování paměti
10. Animace u klientů se specifickými potřebami - Charakteristika demencí.
Komunikace s klienty postiženými demencí. Animační programy u klientů
postižených demencí. Konkrétní návrhy na činnosti pro klienty postižené
demencí. Trénování paměti u klientů postižených demencí
11. Aplikace animačních programů do praxe - Animační programy motivované
průběhem kalendářního roku. Realizace animačních programů podle tématu.
Animační aktivity s terapeutickým záměrem. Trénování paměti pro psychicky
zdravé klienty. Trénování paměti pro klienty postižené demencí
Korespondenční úkoly a samostudium:
" Vypracování a prezentace vybrané terapeutické intervence
" Návrh a příprava realizace týdenního projektu nabídky výchovně
vzdělávacích aktivit určených pro cílovou skupinu, se kterou pracujete
" Vypracování seminární práce v rozsahu 5 stran
Literatura :
Základní:
·
CAMPBELLOVÁ,
J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi.
Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1..
·
HALPERN,
S., LINGERM, A.H. Muzikoterapie. Praha: Eko-konzult, 2005.
ISBN 80-8079-044-2.
·
ŠPATENKOVÁ,
N. Gerontagogické intervence. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
·
VALENTA,
M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5..
Doporučená:
·
ARNOLDOVÁ,
A. Vybrané kapitoly ze sociálního zabezpečení, II. část - Sociální péče.
Praha, Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0197-4.
·
GAMON,
D., BRAGDON, A. Mozek a jak ho cvičit. Praha, Portál, 2001.
ISBN 80-7178-374-9.
·
JESENSKÝ,
J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha : Karolinum, 2002.
ISBN 80-7184-823-9.
·
KERHOFFOVÁ,
B. Všestranný trénink paměti-intervenčně-gerontologické aspekty. In:
Evropské symposium o trénování paměti pro seniory. Praha, Česká spol. pro
trénování paměti a mozkový jogging, 2000.
·
MÜHLPACHR,
P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno, MU, 2001.
ISBN 80-210-2510-7.
·
ŠIMANOVSKÝ,
Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a
klinické praxi. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178-264-5.
·
VAŠINA,
L. Jak si zlepšit paměť. Praha, Computer Press, 2001.
ISBN 80-7226-372-2.
·
ZGOLA,
J. M. Úspěšná péče o člověka s demencí.. Praha : Grada, 2003.
ISBN 80-247-0183-9.
Předmět
je zařazen do studijních programů :
Studijní program |
Typ stud. |
Forma stud. |
Obor |
Etapa |
Rok |
Blok |
Statut |
Dop. roč. |
Dop. sem. |
|
|||||||||
N5341-Ošetřovatelství |
Navazující |
Kombinovaná |
5341T014-Ošetřovatelství
ve vybraných klinických oborech |
1 |
2009 |
Povinně
volitelné předměty - GO |
B |
2 |
ZS |
UOM/GGING-2009
- Gerontagogické intervence
Anotace
předmětu :
Anotace předmětu:
Disciplína se věnuje vybraným aspektům péče o seniory. Dostatečný prostor je
věnován především tzv. animačním programům, jež v podobě zájmových, zábavných a
terapeutických aktivit tvoří jeden z hlavních pilířů celkového animačního
úsilí. Posluchači se podrobněji seznámí zejména s aktivitami s terapeutickým
záměrem. Zvláštní pozornost je věnována rovněž kognitivně-tréninkovým programům
pro seniory (záměrnému trénování paměti), které by mělo být nedílnou součástí
nabízených animačních programů. Posluchači si osvojí nejen teoretické přístupy,
velký důraz je kladen na aplikaci zminovaných přístupů do praxe.
Cíle:
Seznámit posluchače s novodobým přístupem péče o klientskou skupinu seniorů a
obhájit význam animace jako jednoho z prostředků, jimž lze seniorům pomoci
prožívat aktivní stáří. Připravit teoreticky i prakticky posluchače pro
přípravu, realizaci a koordinaci volnočasových a zábavně-terapeutických
programů pro seniory, naučit projektovat a uplatňovat animační programy v
zařízeních pro seniory.
Požadavky na studenta :
absolvování cvičení, vypracování a prezentace vybrané
terapeutické intervence
Přehled probírané látky :
Cvičení:
1. Aktivní stáří jako cíl animace - Idea aktivního stáří. Aktivní stáří a jeho
aspekty
2. Animace - Animace a moderní péče o seniory. Animace a její terminologické
vymezení. Animace a aktivity . Animace a komunikace. Animace a personál.
3. Animační programy - Animační programy v zařízeních pro seniory. Kategorie
animačních programů (Zábavné aktivity; Zájmová činnost; Aktivity s
terapeutickým záměrem). Animační programy mimo zařízení pro seniory
4. Organizace animačních programů - Animátor a jeho úloha. Úloha dalšího
personálu. Zásady při vytváření animačních programů. Motivace klientů a
propagace aktivit. Materiální zázemí animačních programů
5. Spolupráce s veřejností - Spolupráce s rodinou a přáteli. Spolupráce se
státními institucemi. Spolupráce s dalšími zařízeními pro seniory. Spolupráce s
dobrovolníky a místní komunitou
6. Animační aktivity s terapeutickým záměrem - Psychoterapie. Arteterapie.
Muzikoterapie. Dramaterapie. Zooterapie. Ergoterapie. Terapie zahradničením.
Terapie pohybem
7. Validační terapie - Cíle a vymezení validační terapie. Historie a současnost
validační terapie. Principy a zásady validační terapie. Průběh validační
terapie.
8. Reminiscenční terapie - Vzpomínání a jeho role v lidském životě. Historie a
současnost reminiscenční terapie. Formy a zdroje reminiscenční terapie.
Skupinová a individuální reminiscenční terapie. principy úspěšné reminiscence.
přínos reminiscenční terapie. Konkrétní reminiscenční aktivity.
9. Kognitivně-tréninkovÉ programy pro seniory - Trénování paměti jako součást
péče o seniory. Organizační zázemí trénování paměti. Cíle a předpoklady
trénování paměti. Rady a návrhy na trénování paměti
10. Animace u klientů se specufickými potřebami - Charakteristika demencí.
Komunikace s klienty postiženými demencí. Animační programy u klientů
postižených demencí. Konkrétní návrhy na činnosti pro klienty postižené
demencí. Trénování paměti u klientů postižených demencí
11. Aplikace animačních programů do praxe - Animační programy motivované
průběhem kalendářního roku. Realizace animačních programů podle tématu.
Animační aktivity s terapeutickým záměrem. Trénování paměti pro psychicky
zdravé klienty. Trénování paměti pro klienty postižené demencí
Další doporučená literatura:
Šimanovský, Z.: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální
práci a klinické praxi. 1. vyd. Praha, Portál 1997. 246 s. ISBN 80-7178-264-5
Arnoldová, A.: Vybrané kapitoly ze sociálního zabezpečení, II. část - Sociální
péče. 1. vyd.Praha, Karolinum 2001. 426 s. ISBN 80-246-0197-4
Vašina, L.: Jak si zlepšit paměť. 1. vyd. Praha, Computer Press 2001. 104 s.
ISBN 80-7226-372-2
Kerhoffová, B.: Všestranný trénink paměti-intervenčně-gerontologické aspekty.
In: Evropské symposium o trénování paměti pro seniory. Praha, Česká spol. pro
trénování paměti a mozkový jogging 2000, s.25-28.
Gamon, D., Bragdon, A.: Mozek a jak ho cvičit. 1. vyd. Praha, Portál 2001. 288
s. ISBN 80-7178-374-9
Jesenský, J.: Andragogika a gerontagogika handicapovaných. 1. Vyd. Praha,
Karolinum 2000. 354 s. ISBN 80-7184-823-9
Literatura :
Základní:
·
CAMPBELLOVÁ,
J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi.
Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1..
·
HALPERN,
S., LINGERM, A.H. Muzikoterapie. Praha: Eko-konzult, 2005.
ISBN 80-8079-044-2.
·
MUHLPACHR,
P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2001. ISBN 80-210-2510-7.
·
VALENTA,
M. Dramaterapie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
·
ZGOLA,
J. M. Úspěšná péče o člověka s demencí.. Praha: Grada, 2003.
ISBN 80-247-0183-9.
Předmět
je zařazen do studijních programů :
Studijní program |
Typ stud. |
Forma stud. |
Obor |
Etapa |
Rok |
Blok |
Statut |
Dop. roč. |
Dop. sem. |
|
|||||||||
N5341-Ošetřovatelství |
Navazující |
Prezenční |
5341T014-Ošetřovatelství
ve vybraných klinických oborech |
1 |
2009 |
Povinně
volitelné předměty - GO |
B |
2 |
ZS |