UOM/GGIGK-2009 - Gerontagogické intervence


Anotace předmětu :

Disciplína se věnuje vybraným aspektům péče o seniory. Dostatečný prostor je věnován především tzv. animačním programům, jež v podobě zájmových, zábavných a terapeutických aktivit tvoří jeden z hlavních pilířů celkového animačního úsilí. Posluchači se podrobněji seznámí zejména s aktivitami s terapeutickým záměrem. Zvláštní pozornost je věnována rovněž kognitivně-tréninkovým programům pro seniory (záměrnému trénování paměti), které by mělo být nedílnou součástí nabízených animačních programů. Posluchači si osvojí nejen teoretické přístupy, velký důraz je kladen na aplikaci zmiňovaných přístupů do praxe.

Cíle:
Seznámit posluchače s novodobým přístupem péče o klientskou skupinu seniorů a obhájit význam animace jako jednoho z prostředků, jimž lze seniorům pomoci prožívat aktivní stáří. Připravit teoreticky i prakticky posluchače pro přípravu, realizaci a koordinaci volnočasových a zábavně-terapeutických programů pro seniory, naučit projektovat a uplatňovat animační programy v zařízeních pro seniory.

Požadavky na studenta :

100% účast, zpracování průběžných korespondenčních úkolů, vypracování a prezentace vybrané terapeutické intervence

Přehled probírané látky :

Obsahové zaměření
1. Aktivní stáří jako cíl animace - Idea aktivního stáří. Aktivní stáří a jeho aspekty
2. Animace - Animace a moderní péče o seniory. Animace a její terminologické vymezení. Animace a aktivity . Animace a komunikace. Animace a personál.
3. Animační programy - Animační programy v zařízeních pro seniory. Kategorie animačních programů (Zábavné aktivity; Zájmová činnost; Aktivity s terapeutickým záměrem). Animační programy mimo zařízení pro seniory
4. Organizace animačních programů - Animátor a jeho úloha. Úloha dalšího personálu. Zásady při vytváření animačních programů. Motivace klientů a propagace aktivit. Materiální zázemí animačních programů
5. Spolupráce s veřejností - Spolupráce s rodinou a přáteli. Spolupráce se státními institucemi. Spolupráce s dalšími zařízeními pro seniory. Spolupráce s dobrovolníky a místní komunitou
6. Animační aktivity s terapeutickým záměrem - Psychoterapie. Arteterapie. Muzikoterapie. Dramaterapie. Zooterapie. Ergoterapie. Terapie zahradničením. Terapie pohybem
7. Validační terapie - Cíle a vymezení validační terapie. Historie a současnost validační terapie. Principy a zásady validační terapie. Průběh validační terapie.
8. Reminiscenční terapie - Vzpomínání a jeho role v lidském životě. Historie a současnost reminiscenční terapie. Formy a zdroje reminiscenční terapie. Skupinová a individuální reminiscenční terapie. principy úspěšné reminiscence. přínos reminiscenční terapie. Konkrétní reminiscenční aktivity.
9. Kognitivně-tréninkové programy pro seniory - Trénování paměti jako součást péče o seniory. Organizační zázemí trénování paměti. Cíle a předpoklady trénování paměti. Rady a návrhy na trénování paměti
10. Animace u klientů se specifickými potřebami - Charakteristika demencí. Komunikace s klienty postiženými demencí. Animační programy u klientů postižených demencí. Konkrétní návrhy na činnosti pro klienty postižené demencí. Trénování paměti u klientů postižených demencí
11. Aplikace animačních programů do praxe - Animační programy motivované průběhem kalendářního roku. Realizace animačních programů podle tématu. Animační aktivity s terapeutickým záměrem. Trénování paměti pro psychicky zdravé klienty. Trénování paměti pro klienty postižené demencí

Korespondenční úkoly a samostudium:
" Vypracování a prezentace vybrané terapeutické intervence
" Návrh a příprava realizace týdenního projektu nabídky výchovně vzdělávacích aktivit určených pro cílovou skupinu, se kterou pracujete
" Vypracování seminární práce v rozsahu 5 stran

Literatura :

Základní:

·         CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1..

·         HALPERN, S., LINGERM, A.H. Muzikoterapie. Praha: Eko-konzult, 2005. ISBN 80-8079-044-2.

·         ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogické intervence. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.

·         VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5..


Doporučená:

·         ARNOLDOVÁ, A. Vybrané kapitoly ze sociálního zabezpečení, II. část - Sociální péče. Praha, Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0197-4.

·         GAMON, D., BRAGDON, A. Mozek a jak ho cvičit. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178-374-9.

·         JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-823-9.

·         KERHOFFOVÁ, B. Všestranný trénink paměti-intervenčně-gerontologické aspekty. In: Evropské symposium o trénování paměti pro seniory. Praha, Česká spol. pro trénování paměti a mozkový jogging, 2000.

·         MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno, MU, 2001. ISBN 80-210-2510-7.

·         ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha, Portál, 1997. ISBN 80-7178-264-5.

·         VAŠINA, L. Jak si zlepšit paměť. Praha, Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-372-2.

·         ZGOLA, J. M. Úspěšná péče o člověka s demencí.. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0183-9.

Předmět je zařazen do studijních programů :

Studijní program

Typ stud.

Forma stud.

Obor

Etapa

Rok

Blok

Statut

Dop. roč.

Dop. sem.


N5341-Ošetřovatelství

Navazující

Kombinovaná

5341T014-Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech

1

2009

Povinně volitelné předměty - GO

B

2

ZS

 

 


UOM/GGING-2009 - Gerontagogické intervence


Anotace předmětu :

Anotace předmětu:
Disciplína se věnuje vybraným aspektům péče o seniory. Dostatečný prostor je věnován především tzv. animačním programům, jež v podobě zájmových, zábavných a terapeutických aktivit tvoří jeden z hlavních pilířů celkového animačního úsilí. Posluchači se podrobněji seznámí zejména s aktivitami s terapeutickým záměrem. Zvláštní pozornost je věnována rovněž kognitivně-tréninkovým programům pro seniory (záměrnému trénování paměti), které by mělo být nedílnou součástí nabízených animačních programů. Posluchači si osvojí nejen teoretické přístupy, velký důraz je kladen na aplikaci zminovaných přístupů do praxe.

Cíle:
Seznámit posluchače s novodobým přístupem péče o klientskou skupinu seniorů a obhájit význam animace jako jednoho z prostředků, jimž lze seniorům pomoci prožívat aktivní stáří. Připravit teoreticky i prakticky posluchače pro přípravu, realizaci a koordinaci volnočasových a zábavně-terapeutických programů pro seniory, naučit projektovat a uplatňovat animační programy v zařízeních pro seniory.

Požadavky na studenta :

absolvování cvičení, vypracování a prezentace vybrané terapeutické intervence

Přehled probírané látky :

Cvičení:
1. Aktivní stáří jako cíl animace - Idea aktivního stáří. Aktivní stáří a jeho aspekty
2. Animace - Animace a moderní péče o seniory. Animace a její terminologické vymezení. Animace a aktivity . Animace a komunikace. Animace a personál.
3. Animační programy - Animační programy v zařízeních pro seniory. Kategorie animačních programů (Zábavné aktivity; Zájmová činnost; Aktivity s terapeutickým záměrem). Animační programy mimo zařízení pro seniory
4. Organizace animačních programů - Animátor a jeho úloha. Úloha dalšího personálu. Zásady při vytváření animačních programů. Motivace klientů a propagace aktivit. Materiální zázemí animačních programů
5. Spolupráce s veřejností - Spolupráce s rodinou a přáteli. Spolupráce se státními institucemi. Spolupráce s dalšími zařízeními pro seniory. Spolupráce s dobrovolníky a místní komunitou
6. Animační aktivity s terapeutickým záměrem - Psychoterapie. Arteterapie. Muzikoterapie. Dramaterapie. Zooterapie. Ergoterapie. Terapie zahradničením. Terapie pohybem
7. Validační terapie - Cíle a vymezení validační terapie. Historie a současnost validační terapie. Principy a zásady validační terapie. Průběh validační terapie.
8. Reminiscenční terapie - Vzpomínání a jeho role v lidském životě. Historie a současnost reminiscenční terapie. Formy a zdroje reminiscenční terapie. Skupinová a individuální reminiscenční terapie. principy úspěšné reminiscence. přínos reminiscenční terapie. Konkrétní reminiscenční aktivity.
9. Kognitivně-tréninkovÉ programy pro seniory - Trénování paměti jako součást péče o seniory. Organizační zázemí trénování paměti. Cíle a předpoklady trénování paměti. Rady a návrhy na trénování paměti
10. Animace u klientů se specufickými potřebami - Charakteristika demencí. Komunikace s klienty postiženými demencí. Animační programy u klientů postižených demencí. Konkrétní návrhy na činnosti pro klienty postižené demencí. Trénování paměti u klientů postižených demencí
11. Aplikace animačních programů do praxe - Animační programy motivované průběhem kalendářního roku. Realizace animačních programů podle tématu. Animační aktivity s terapeutickým záměrem. Trénování paměti pro psychicky zdravé klienty. Trénování paměti pro klienty postižené demencí

Další doporučená literatura:
Šimanovský, Z.: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 1. vyd. Praha, Portál 1997. 246 s. ISBN 80-7178-264-5
Arnoldová, A.: Vybrané kapitoly ze sociálního zabezpečení, II. část - Sociální péče. 1. vyd.Praha, Karolinum 2001. 426 s. ISBN 80-246-0197-4
Vašina, L.: Jak si zlepšit paměť. 1. vyd. Praha, Computer Press 2001. 104 s. ISBN 80-7226-372-2
Kerhoffová, B.: Všestranný trénink paměti-intervenčně-gerontologické aspekty. In: Evropské symposium o trénování paměti pro seniory. Praha, Česká spol. pro trénování paměti a mozkový jogging 2000, s.25-28.
Gamon, D., Bragdon, A.: Mozek a jak ho cvičit. 1. vyd. Praha, Portál 2001. 288 s. ISBN 80-7178-374-9
Jesenský, J.: Andragogika a gerontagogika handicapovaných. 1. Vyd. Praha, Karolinum 2000. 354 s. ISBN 80-7184-823-9


Literatura :

Základní:

·         CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1..

·         HALPERN, S., LINGERM, A.H. Muzikoterapie. Praha: Eko-konzult, 2005. ISBN 80-8079-044-2.

·         MUHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2001. ISBN 80-210-2510-7.

·         VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.

·         ZGOLA, J. M. Úspěšná péče o člověka s demencí.. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0183-9.

Předmět je zařazen do studijních programů :

Studijní program

Typ stud.

Forma stud.

Obor

Etapa

Rok

Blok

Statut

Dop. roč.

Dop. sem.


N5341-Ošetřovatelství

Navazující

Prezenční

5341T014-Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech

1

2009

Povinně volitelné předměty - GO

B

2

ZS