KRE/ATET1-2009 - Arteterapie 1
Anotace předmětu :
Teoreticko-praktický předmět,
jehož teoretická část poskytne studentům základní informace z dějin umění a
seznámí je s významem umění v životě člověka.Dále budou studenti seznámeni s
významem umění
v životě handicapovaných a s některými díly handicapovaných.Ve cvičení si
studenti vyzkouší pocity handicapovaných při malování ústy a DK, v analytické
části budou své pocity rozebírat.Významná oblast je
věnovaná sebepoznání a výtvarné typologii.
Požadavky na studenta :
Splnění podmínek kombinovaného zápotu
Přehled probírané látky :
Náplň jednotlivých vyučovacích
bloků
přednášky:
týden
1 Úvod do předmětu, krátká historie
2 Výtvarné umění jako forma terapie pro tělesně postižené
3 Výtvarné umění jako forma terapie pro tělesně postižené
4 Umělec a jeho typologie.Výtvarná typologie a její význam v ergotrapii
5 Handicapovaní umělci, jejich postavení ve společnosti
6 Handicapovaní umělci, jejich postavení ve společnosti
7 Umění jako stimul života.Vliv barev na psychiku člověka
8 Umění jako stimul života.Vliv barev na psychiku člověka
9 Zvláštnosti dětské psychiky a její vliv na eswtetické
cítění a na ontogenezi.
10 Zvláštnosti dětské psychiky a její vliv na eswtetické
cítění a na ontogenezi
11 Estetika, estetické cítění, estetický zážitek.
12 Estetika, estetické cítění, estetický zážitek.
13 Závěrečné shrnutí.
cvičení
týden
1 Úvod do cvičení
2 Práce s grafickými prvky, význa čáry, bodu,linie.
3 Práce s grafickými prvky, význa čáry, bodu,linie.
4 Sebepoznání, sebehodnocení
5 Sebepoznání, sebehodnocení. Malování do "ruky"
6 Sebepoznání, sebehodnocení. Malování do "ruky"
7 Sebepoznání, sebehodnocení. Malování do "ruky"
8 Malba a kresba ústy a nohama.
9 Malba a kresba ústy a nohama
10 Empatie - cvičení -analýza hotových prací, psaní pohádky rozbor.
11 Empatie - cvičení -analýza hotových prací, psaní pohádky rozbor.
12 Empatie - cvičení -analýza hotových prací, psaní pohádky rozbor.
13 Závěrečné shrnutí.
Literatura :
Základní:
· CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie.. Portál, Praha, 1998. ISBN 80-7178-204-1.
· JEBAVÁ, J. Arteterapie.. Praha,, 1997. ISBN 80-7184-394-6..
· ŠICKOVÁ - FABRICI, J. Základy arteterapie.. Portál, Praha, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
Podmiňující předměty :
|
Vylučující předměty :
|
Nahrazovaný předmět :
|
Předmět je zařazen do studijních programů :
Studijní program |
Typ stud. |
Forma stud. |
Obor |
Etapa |
Rok |
Blok |
Statut |
Dop. roč. |
Dop. sem. |
|
|||||||||
B5345-Specializace ve zdravotnictví |
Bakalářský |
Prezenční |
5342R002-Ergoterapie |
1 |
2009 |
Výběrové předměty |
C |
2 |
ZS |
KRE/ATET2-2009 - Arteterapie 2
Anotace předmětu :
Praktická část arteterapie ve které budou studenti seznámeni s jednotlivými výtvarnými technikami vhodnými pro mentálně, tělesně či smyslově postižené jedince.Každé cvičení bude obsahovat 3 části: úvodní, ve které dojde k vysvětlení významu zadané terapie , hlavní - řemeslně- výtvarné a závěrečné - rozborové.
Požadavky na studenta :
Spnění podmínek praktického zápočtu.
Přehled probírané látky :
Náplň jednotlivých vyučovacích bloků
týden
1 Využití arteterapie u dětí s MR
2 Využití arteterapie u dětí s MR
3 Využití arteterapie u tělesně postižených
4 Využití arteterapie u tělesně postižených
5 Využití arteterapie u kombinovaných postižení
6 Využití arteterapie u kombinovaných postižení
7 Využití arteterapie v rodinné terapii
8 Využití arteterapie v rodinné terapii
9 Využití arteterapie v gerontologii
10 Využití arteterapie u smyslově postižených
11 Využití arteterapie u smyslově postižených
12 Využití arteterapie u poruch chování
13 Závěrečné hodnocení
Literatura :
Základní:
· CASEOVÁ, C., DALLEYOVÁ, T. Arterapie s dětmi.. Portál Praha, 1995. ISBN 80-7178-065-0.
Podmiňující předměty :
KRE/ATET1 |
Vylučující předměty :
|
Nahrazovaný předmět :
|
Předmět je zařazen do studijních programů :
Studijní program |
Typ stud. |
Forma stud. |
Obor |
Etapa |
Rok |
Blok |
Statut |
Dop. roč. |
Dop. sem. |
|
|||||||||
B5345-Specializace ve zdravotnictví |
Bakalářský |
Prezenční |
5342R002-Ergoterapie |
1 |
2009 |
Výběrové předměty |
C |
2 |
LS |
KRE/ATET3-2009 - Arteterapie 3
Anotace předmětu :
V arteterapeutických cvičeních studenti získají praktické zkušenosti se skupinovou i individuální terapii.Ve cvičeních budou požity různé výtvarné matriály včetně papíru, přírodnin i keramické hmoty.Každé cvičení bude zakončeno rozborem a diskusí nad hotovými díly.Předmět bude zakončen závěrečnou vernisáží.
Požadavky na studenta :
Splnění požadavků praktické formy zápočtu.
Přehled probírané látky :
Náplň jednotlivých vyučovacích
bloků
týden
1 Interaktivnní cvičení - společný dům
2 Interaktivní cvičení - společný dům
3 Bičomalba - prstomalba
4 Bičomalba - prstomalba
5 Malba u hudby
6 Malba jména - relaxace - rozbor
7 Malba jména - relaxace - rozbor
8 Skupinová práce - koláž
9 Skupinová práce - koláž
10 Práce s hlínou - nádoba na duši
11 Práce s hlínou - nádoba na duši
12 Příprava vlastní vernisáže, hodnocení
13 Vernisáž - hodnocení
Literatura :
Základní:
· CASEOVÁ, C., DALLEYOVÁ, T. Arterapie s dětmi.. Portál Praha, 1995. ISBN 80-7178-065-0.
Podmiňující předměty :
KRE/ATET2 |
Vylučující předměty :
|
Nahrazovaný předmět :
|
Předmět je zařazen do studijních programů :
Studijní program |
Typ stud. |
Forma stud. |
Obor |
Etapa |
Rok |
Blok |
Statut |
Dop. roč. |
Dop. sem. |
|
|||||||||
B5345-Specializace ve zdravotnictví |
Bakalářský |
Prezenční |
5342R002-Ergoterapie |
1 |
2009 |
Povinně volitelné předměty |
B |
3 |
ZS |