KRE/ATET1-2009 - Arteterapie 1


Anotace předmětu :

Teoreticko-praktický předmět, jehož teoretická část poskytne studentům základní informace z dějin umění a seznámí je s významem umění v životě člověka.Dále budou studenti seznámeni s významem umění
v životě handicapovaných a s některými díly handicapovaných.Ve cvičení si studenti vyzkouší pocity handicapovaných při malování ústy a DK, v analytické části budou své pocity rozebírat.Významná oblast je
věnovaná sebepoznání a výtvarné typologii.

Požadavky na studenta :

Splnění podmínek kombinovaného zápotu

Přehled probírané látky :

Náplň jednotlivých vyučovacích bloků
přednášky:
týden
1 Úvod do předmětu, krátká historie
2 Výtvarné umění jako forma terapie pro tělesně postižené
3 Výtvarné umění jako forma terapie pro tělesně postižené
4 Umělec a jeho typologie.Výtvarná typologie a její význam v ergotrapii
5 Handicapovaní umělci, jejich postavení ve společnosti
6 Handicapovaní umělci, jejich postavení ve společnosti
7 Umění jako stimul života.Vliv barev na psychiku člověka
8 Umění jako stimul života.Vliv barev na psychiku člověka
9 Zvláštnosti dětské psychiky a její vliv na eswtetické cítění a na ontogenezi.
10 Zvláštnosti dětské psychiky a její vliv na eswtetické cítění a na ontogenezi
11 Estetika, estetické cítění, estetický zážitek.
12 Estetika, estetické cítění, estetický zážitek.
13 Závěrečné shrnutí.

cvičení
týden
1 Úvod do cvičení
2 Práce s grafickými prvky, význa čáry, bodu,linie.
3 Práce s grafickými prvky, význa čáry, bodu,linie.
4 Sebepoznání, sebehodnocení
5 Sebepoznání, sebehodnocení. Malování do "ruky"
6 Sebepoznání, sebehodnocení. Malování do "ruky"
7 Sebepoznání, sebehodnocení. Malování do "ruky"
8 Malba a kresba ústy a nohama.
9 Malba a kresba ústy a nohama
10 Empatie - cvičení -analýza hotových prací, psaní pohádky rozbor.
11 Empatie - cvičení -analýza hotových prací, psaní pohádky rozbor.
12 Empatie - cvičení -analýza hotových prací, psaní pohádky rozbor.
13 Závěrečné shrnutí.

Literatura :

Základní:

·        CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie.. Portál, Praha, 1998. ISBN 80-7178-204-1.

·        JEBAVÁ, J. Arteterapie.. Praha,, 1997. ISBN 80-7184-394-6..

·        ŠICKOVÁ - FABRICI, J. Základy arteterapie.. Portál, Praha, 2002. ISBN 80-7178-616-0.

Podmiňující předměty :

 

Vylučující předměty :

 

Nahrazovaný předmět :

 

Předmět je zařazen do studijních programů :

Studijní program

Typ stud.

Forma stud.

Obor

Etapa

Rok

Blok

Statut

Dop. roč.

Dop. sem.


B5345-Specializace ve zdravotnictví

Bakalářský

Prezenční

5342R002-Ergoterapie

1

2009

Výběrové předměty

C

2

ZS


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


KRE/ATET2-2009 - Arteterapie 2


Anotace předmětu :

Praktická část arteterapie ve které budou studenti seznámeni s jednotlivými výtvarnými technikami vhodnými pro mentálně, tělesně či smyslově postižené jedince.Každé cvičení bude obsahovat 3 části: úvodní, ve které dojde k vysvětlení významu zadané terapie , hlavní - řemeslně- výtvarné a závěrečné - rozborové.

Požadavky na studenta :

Spnění podmínek praktického zápočtu.

Přehled probírané látky :


Náplň jednotlivých vyučovacích bloků
týden
1 Využití arteterapie u dětí s MR
2 Využití arteterapie u dětí s MR
3 Využití arteterapie u tělesně postižených
4 Využití arteterapie u tělesně postižených
5 Využití arteterapie u kombinovaných postižení
6 Využití arteterapie u kombinovaných postižení
7 Využití arteterapie v rodinné terapii
8 Využití arteterapie v rodinné terapii
9 Využití arteterapie v gerontologii
10 Využití arteterapie u smyslově postižených
11 Využití arteterapie u smyslově postižených
12 Využití arteterapie u poruch chování
13 Závěrečné hodnocení

Literatura :

Základní:

·        CASEOVÁ, C., DALLEYOVÁ, T. Arterapie s dětmi.. Portál Praha, 1995. ISBN 80-7178-065-0.

Podmiňující předměty :

KRE/ATET1

Vylučující předměty :

 

Nahrazovaný předmět :

 

Předmět je zařazen do studijních programů :

Studijní program

Typ stud.

Forma stud.

Obor

Etapa

Rok

Blok

Statut

Dop. roč.

Dop. sem.


B5345-Specializace ve zdravotnictví

Bakalářský

Prezenční

5342R002-Ergoterapie

1

2009

Výběrové předměty

C

2

LS


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


KRE/ATET3-2009 - Arteterapie 3


Anotace předmětu :

V arteterapeutických cvičeních studenti získají praktické zkušenosti se skupinovou i individuální terapii.Ve cvičeních budou požity různé výtvarné matriály včetně papíru, přírodnin i keramické hmoty.Každé cvičení bude zakončeno rozborem a diskusí nad hotovými díly.Předmět bude zakončen závěrečnou vernisáží.

Požadavky na studenta :

Splnění požadavků praktické formy zápočtu.

Přehled probírané látky :

Náplň jednotlivých vyučovacích bloků
týden
1 Interaktivnní cvičení - společný dům
2 Interaktivní cvičení - společný dům
3 Bičomalba - prstomalba
4 Bičomalba - prstomalba
5 Malba u hudby
6 Malba jména - relaxace - rozbor
7 Malba jména - relaxace - rozbor
8 Skupinová práce - koláž
9 Skupinová práce - koláž
10 Práce s hlínou - nádoba na duši
11 Práce s hlínou - nádoba na duši
12 Příprava vlastní vernisáže, hodnocení
13 Vernisáž - hodnocení

Literatura :

Základní:

·        CASEOVÁ, C., DALLEYOVÁ, T. Arterapie s dětmi.. Portál Praha, 1995. ISBN 80-7178-065-0.

Podmiňující předměty :

KRE/ATET2

Vylučující předměty :

 

Nahrazovaný předmět :

 

Předmět je zařazen do studijních programů :

Studijní program

Typ stud.

Forma stud.

Obor

Etapa

Rok

Blok

Statut

Dop. roč.

Dop. sem.


B5345-Specializace ve zdravotnictví

Bakalářský

Prezenční

5342R002-Ergoterapie

1

2009

Povinně volitelné předměty

B

3

ZS